2013. augusztus 21., szerda

Születés utáni ügyintézés

 Ez a bejegyzés 2013.08.21-én született a tervezgetés idején <-ezek feketével olvashatók, 2013.10.30-án frissítettem a tényleges tapasztalatokkal <- pirossal írtam bele a módosításokat.

Miért is lenne egy összefoglaló tájékoztató valahol a neten arról, hogy mit hogyan kell intézni születés után....Nem hivatalos összefoglalók vannak, de egyik sem friss, és mivel állandóan variálnak, max. egy 2013. január utánit lenne érdemes nézni.
Arra játszottam, hogy amit lehet, előre előkészítek, illetve hogy majd a lehető legkevesebb helyre kelljen személyesen elmenni, ezért már hetek óta nézegetem, olvasgatom a mindenfélét, próbálom megfejteni, hogy lehet a legegyszerűbben elintézni a dolgokat.

Van ám már több hivatalos oldal is infomorzsákkal, de perszehogy vannak ellentmondások köztük:
- Magyarország.hu
- Csodás új Kormányhivatal oldal
- MÁK oldala
- OEP oldala

Na, de elvileg az alábbira jutottam végül, bár nem minden részletében vagyok 100% biztos, úgyhogy ha valakinek van TUTI infója, hogy valami éppen most nem így történik, írja meg, légyszi.
Megjegyzem, itt minden az én esetemre vonatkozik (1 gyerek, apával házasságban élünk, egyéni vállalkozó vagyok, TGYÁS-t a szülés napjától igényelem), pl. van, ami ikreknél, otthonszülésnél máshogy van, meg az ellátások is lehetnek máshogy másnál.

Szóval, ezek kellenek:

Újszülött iratcsomagja:

- Születési anyakönyvi kivonat: (legsürgősebb, 1. lépés, mert kell az ellátások igényléséhez)

Szüléskor a kórházban automatikus indítják, intézik, ha minden jól megy, akkor távozáskor oda is adják (legalábbis az én kórházamban, de úgy vettem ki, a többiben is így kéne)
Hivatalos infó: https://ugyintezes.magyarorszag.hu/ugyek/410010/Anyakonyvek20091202.html?ugy=szulanyakkiv.html#topicissue
Intézés útja: személyesen, de helyben a kórházban
Valós elkészülte: szülés után 5 nappal (=4 munkanappal), vissza kellett menni érte kórházba (de van egy olyan sejtésem, hogyha magamtól kértem volna, elküldték volna postán is...)
Illetékes szerv: Anyakönyvvezető
Milyen irat kell hozzá: apa, anya személyi, házassági anyakönyvi kivonat (közhiedelemmel ellentétben már nem kell frisset bemutatni, jó az eredeti is, kivették a jogszabályból ezt, max. lustaságból kérik)


- TAJ szám+kártya: (legsürgősebb, 1. lépés, mert kell az ellátások igényléséhez)

Automatikus csinálják, és küldik, nem kell érte semmit tenni.
Amíg nincs meg, orvosi ellátáshoz, receptfelíráshoz az anya száma használható úgy, hogy az első számjegy 8-asra cserélődik. Viszont utólag a kórházba, illetve egyéb helyre, ahol esetleg ellátásban részesül még, míg nincs végleges TAJ száma, vissza kell szólni, mi ha megvan. (A kórházban azt mondták, be kell mutatni, de én simán felhívtam őket, és bediktáltam.)
Hivatalos infó: http://www.oep.hu/pls/portal/docs/PAGE/LAKOSSAG/OEPHULAK_EBELLAT/ELLATASMO/TAJ_KARTYA_2013_02.PDF
Intézés útja: postán küldik születéstől számított 9 napon belül (=bejelentés, ami 1 napon belül kell történjen+8nap), vagy aki akarja, átveheti előbb személyesen
Valós elkészülte: szülés után 13 nappal (=10 munkanappal)
 Illetékes szerv: OEP
Milyen irat kell hozzá: semmi

 
- Lakcímkártya: (nem sürgős, ellátások igényléséhez nem kell)
Ez egyelőre homály, de mivel nem sürgős, nem is izgattam magam miatta. Talán lehet igényelni ezt is kórházban egy kalap alatt...
Hivatalos infó: https://ugyintezes.magyarorszag.hu/ugyek/410010/Szemelyi_okmanyok20091202.html
Intézés útja: postán küldik 
Valós elkészülte: szülés után 6 nappal (=5 munkanappal)

- Személyi igazolvány: (nem sürgős, ellátások igényléséhez nem kell)
Ez is homály még

- Adószám+kártya: (nem sürgős, ellátások igényléséhez nem kell)
Az adószámot automatikusan adják, és megküldik az életkezdési támogatásról szóló levélben (lásd később), a kártyát is küldik vmikor, de nem kizárt, hogy akár 1 év múlva, mivel most alapból fennakadások vannak a gyártásban egy ideje...
Valós elkészülte: A születés után 4 hónappal megküldték postán


Gyerek után járó ellátások, támogatások: (Nagy betűvel a frissen beszerzendő iratok)


- Családi pótlék: (alanyi jogon, mindenkinek jár)

Hivatalos infó: 1. MÁK oldala, 2. Kormányablak oldala (az elsőt tartom mérvadónak, a 2. is arra hivatkozik, de írnak még plusz dolgokat, amik sztem nem kellenek)
Intézés útja: postán/ személyesen/elektronikusan - Nálunk végül pótapum vitte be, és személyesen adta le a "postakész anyagot", hogy ha hiba van benne, derüljön ki rögtön (nem volt:))
Valós elkészülte: 09.17-én igényeltük, 10.14-én utalták, 10.15-én küldték meg postán a határozatot.
Illetékes szerv: MÁK
Milyen irat kell hozzá:  ÚJSZÜLÖTT TAJ SZÁMA, Igénylő személyije (másolat)

 - Anyasági támogatás: (alanyi jogon, mindenkinek jár)

Hivatalos infó: 1. MÁK oldala, 2. Kormányablak oldala (az elsőt tartom mérvadónak, a 2. is arra hivatkozik, de írnak még plusz dolgokat, amik sztem nem kellenek)
Intézés útja: postán/ személyesen - Nálunk ezt is végül pótapum vitte be, és személyesen adta le a "postakész anyagot", hogy ha hiba van benne, derüljön ki rögtön (nem volt:)) Valós elkészülte: 09.17-én igényeltük, 09.25-én utalták, 10.03-án küldték meg postán a határozatot.
Illetékes szerv: MÁK
Milyen irat kell hozzá: ÚJSZÜLÖTT TAJ SZÁMA, Igénylő személyije (másolat), TERHESGONDOZÁSRÓL IGAZOLÁS (szüléskor adják a kórházban)

- TGYÁS: (mivel nekem most ez fog járni, ezzel foglalkoztam)
Na, de pl. ezt megint variálják, csak rám már nem vonatkozik, és természetesen a tájékoztatót még nem frissítették, csak közlemény van róla, úgyhogy érdemes figyelni! 
 Hivatalos infó: http://www.oep.hu/pls/portal/docs/PAGE/LAKOSSAG/OEPHULAK_EBELLAT/ELLATASMO/TERHESSEGI_GYERMEKAGYI_SEGELY_2013_01.PDF
Intézés útja: postán/ személyesen - Nálunk ezt is végül pótapum vitte be, és személyesen adta le a "postakész anyagot", hogy ha hiba van benne, derüljön ki rögtön (nem volt:)) Valós elkészülte: 09.17-én igényeltük, 10.01-én utalták, 10.02-én küldték meg postán a határozatot.
Illetékes szerv: OEP
Milyen irat kell hozzá:  ÚJSZÜLÖTT TAJ SZÁMA, GYERMEK SZÜLETÉSI ANYAKÖNYVI KIVONATA, Jövedelemigazolás az egészségbiztosítási ellátás megállapításához, Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és egészségbiztosítási ellátásokról


- Életkezdési támogatás (=Babakötvény): (alanyi jogon, mindenkinek jár)
Automatikus csinálják, és küldik, nem kell érte semmit tenni.
Hivatalos infó: http://www.allamkincstar.gov.hu/maganszemelyek/tudnivalok_-_allampolgaroknak

Intézés útja: postán küldik a valamikor, talán 1-2 hónapon belül
Valós elkészülte: szülés után 58 nappal (=41 munkanappal)
Illetékes szerv: MÁK
Milyen irat kell hozzá: semmi
 
- BKK utazási kedvezmény: (Csak budapesti lakosoknak)
Hivatalos infó: http://www.bkk.hu/havi-budapest-berlet-kisgyerekeseknek/
Intézés útja: személyesen
Illetékes szerv: BKK
Milyen irat kell hozzá:UTAZÁSI KEDVEZMÉNY IGAZOLÁS (=juttatásról - tgyás majd gyed - 6 hónapnál nem régebbi eredeti igazolás vagy megállapító határozat, melyet az OEP küld, ad oda), személyi, lakcímkártya, igazolványkép, 250 Ft
Addig érvényes, ameddig a határozaton lévő, vonatkozó juttatást kapod!

Szóval elvileg az első körös, sürgős dolgokat (Születési anyakönyvi, TAJ, családi pótlék, anyasági támogatás, tgyás) el lehet intézni postán, úgyhogy nem kell elmenni sehova személyesen, majd meglátjuk, hogy a gyakorlatban összejön-e....

7 megjegyzés:

  1. Hát nagyon köszi ezt is, mint minden eddigi összefoglalódat... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. azért majd ha itt az ideje, csekkold, hogy akkor is így lesz-e még, mert tapasztalatom szerint, imádnak variálni, pláne választások előtt....

      Törlés
  2. Én a TGYÁS-t (is) személyesen intéztem, amíg egyik nagyi vigyázott a Bugyókára :) Az ok az volt, h így is 3 hónappal később utaltak, ha levelezek-elkeveredik-későn ér be, ki tudja mikor utaltak volna. Jaaa, és az ügyintézés várakozással együtt kb 20 perc volt (GYED igényléskor is).
    Gyors szülést és sok boldogságot nektek! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Te vagy az, Mesi?
      Elvileg jogszabályilag 30 napon belül kötelesek utalni...(még akkor is, ha valami hiányos, ez esetben "előleget") Táppénznél eddig nem volt gond a határidőkkel, bízom benne, most se lesz, de azért képeztünk kis tartalékot, ha csúszna. A 20perces ügyintézéssel mákod volt, sztem. hol intézted, a Teve utcában?

      Törlés
    2. Igen :) Én vagyok :P
      A Teve utcában voltam mindkét alkalommal és tényleg mindkét alkalom szupergyors volt, uis nem a sima OEP bejáraton kell bemenni, hanem a sarkon és itt csak ilyen jellegű ügyekkel foglalkoznak.
      Sajnos mi nagyon megsz*vtuk, mert októberben szültem és januárban utaltak visszamenőleg mindent, de mi sajnos nem készültünk előre :(
      Sőt, én emiatt a MÁKhoz is személyesen mentem be,biztos, ami biztos alapon.

      Törlés
  3. Szóval nekünk a születési anyakönyvi kivonat 6 munkanapra készült el a lakcímkártyával. Az Oepnél pedig közölték most a 13. napon, hogy csak jövő héten lesz kész a TAJ kártya. Viszont Szintén az Oep küldött egy levelet, amíg kórházban voltam, hogy a TAJ kártyát a TGYÁS miatt 15 napon belül mutassam be. Tehát be sem tudom mutatni, ha meg sem kapom. Szuper.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na szép... gondolom, megcsúsztak a TAJ kártyával, de ettől függetlenül robotosan küldték a TGYÁS ügyintézők a levelet...(feltételezem, gte már a szülés előttől igényelted a TGYÁST-t)
      Amúgy marha jó, hogy szervezeten belül nincs egy közös rendszer, és egy ember ügyeivel többen is foglalkoznak...pl. azt nem is írtam, hogy röhej, hogy a anyakönyviért be kellett mennünk a kórházba személyesen, és ugyebár rá pár nappal postán küldték meg a lakcímkártyáját, holott mindkettőt ugyanaz a kormányhivatal kirendeltség készítette el.....Ja, arról nem is beszélek, hogy pl. az OEP-től én mindig kézzel címzett borítékban kaptam eddig a levelet, rém hatékony.

      Törlés